Friday, November 27, 2009

Aduhai Tok Guru Nik Aziz

Kemelut terkini di dalam pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan nampaknya menggegarkan tiang seri yang selama ini kukuh memangku payung pemerintahan parti PAS itu di Kelantan. Akibatnya umum merasakan bahawa PAS mula goyah di kubu kuatnya.

Pembongkaran penyelewengan Abdul Ariffahmi Abd. Rahman, menantu Nik Abdul Aziz membuka mata masyarakat terhadap pembinaan sebuah dinasti oleh keluarga Tuan Guru yang menjadi tonggak PAS Kelantan. Perlahan-lahan satu persatu mula terselak. Lambat laun maklumat terperinci berhubung Sekolah Darul Anuar, Tanah Wakaf Pulau Melaka dan Stesen Minyak berdekatan akan turut hangat diperkatakan.

Walau ada sesetengah berpuas hati dengan penjelasan bahawa kemelut tersebut berlatar belakangkan fitnah, bagaimanapun menyalahkan fitnah adalah suatu yang berbahaya. Apalagi bila kes tersebut juga di dalam siasatan. Bagaimana andainya kes itu ke mahkamah? Tentu sekali kes tidak ke mahkamah kerana fitnah tetapi disebabkan bukti-bukti yang ada.

Kita perlu menghindari diri daripada melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan fitnah.

Setelah reda seketika kemelut PMBK, ruang siber mula berbicara pula isu-isu yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti Majlis Perbandaran Kota Bharu – Bandara Raya Islam. Bila terbongkar pula isu-isu ketidak puasan hati pihak tertentu di dalam MPKB-BRI, sudah pasti ada juga yang akan terpalit kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz menerusi anaknya sendiri, Ustaz Nik Abduh.

Di dalam posting terbaharu, Ustaz Nik Abduh segera menyatakan hasratnya untuk berundur daripada MPKB-BRI.

Sedang kita baru mahu reda dengan persepsi sesetengah pihak bahawa Presiden PAS, Dato’ Seri Abdul Hadi Awang adalah ‘Pak Lah’ dalam PAS tiba-tiba kita terpaksa mengakui bahawa di dalam kemelut yang tidak dapat diselesaikan oleh Nik Aziz, ketegasan Hadi Awanglah yang membantu meredakannya.

Di dalam kemelut perlantikan Ariffahmi dan tuduhan penyelewengannya, Hadi Awang berjaya membuktikan kepimpinannya dan dia bukan ‘Pak Lah’ di saat genting.

Kepimpinan Hadi banyak tercabar oleh kritikan Nik Aziz yang bertubi-tubi terhadapnya selepas PRU ke 12 lalu. Tetapi di dalam insiden ini, melihatkan Hadi lebih rasional menangani isu yang boleh merobek masa depan parti berbanding dengan Nik Aziz yang banyak membulinya.

Nik Aziz hampir kelemasan di dalam lautan emosinya sendiri. Kata-kata yang keluar daripada mulut Nik Aziz apabila di gempur media di dalam isu berkaitan banyak mengubah persepsi umum terhadapnya. Akibatnya, mula ada pertikaian bahawa Nik Aziz yang baru meraikan ulangtahun ke 19 nya di puncak kuasa sudah melewati hadnya.

Maka hari ini, persoalannya bukan lagi bilakah Nik Aziz harus berundur. Umumnya sudah membuat keputusan Nik Aziz harus berundur segera. Persoalan yang membelenggu PAS kini, ialah siapakah yang perlu diangkat mengganti Nik Aziz?

Dato’ Mohd Amar Nik Abdullah telah secara terbuka meminta Nik Aziz menamakan penggantinya. Hajah Wan Ubaidah, Exco Kerajaan Negeri menyahut seruan Mohd Amar.

Ramai merasakan pilihan Nik Aziz ialah Dato’ Husam Musa, anak didik Musyidul Am PAS itu sendiri. Tetapi sesiapa yang rapat dengan Husam tahu bahawa Husam tidak berminat dengan jawatan Menteri Besar Kelantan. Husam mungkin memiliki alasan-alasan yang dirahsiakannya tetapi yang jelas bagi mereka yang dekat dengan Husam, pentas bagi Husam ialah di Parlimen dan di peringkat Pusat.

Bahkan hari ini, Husam dengan jelas memaklumkan kepada media bahawa dia akan menolak sebarang tawaran menjadi Menteri Besar. Saya yakin Husam akan tidak berganjak dengan pendiriannya itu. Dan saya berharap Husam tidak akan suatu hari berkata, ‘Saya terpaksa menerima jawatan Menteri Besar sebagai pengorbanannya kepada Parti dan Negeri Kelantan.”

Menolak Husam ketepi. di dalam penggal yang ada sekarang, hanya dua nama yang layak diangkat jika terdapat kekosongan jawatan Menteri Besar Kelantan. Secara peribadi, turutan yang paling adil ialah jawatan itu di isi oleh Dato’ Mohamad Yakob, Timbalan Menteri Besar sekarang. Bagaimanapun amat jarang sekali keadilan dijadikan kayu pengukur di dalam menyelesaikan kemelut politik.

Dato’ Mat TMB sebagaimana beliau lebih dikenali, ialah seorang insan yang cukup rendah diri dan berbudi pekerti yang amat mulia sekali. Jika itu adalah ukurannya, memanglah tiada insan lain yang lebih layak. Jika diberi peluang menjadi Menteri Besar, di dalam sekelip mata sahaja, Dato’ Mat akan terkenal sebagai MB yang paling rendah diri dan baik hati. Bahkan dari aspek ini, beliau jauh meninggalkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang turut terkenal dengan dua kualiti ini.

Malangnya, dunia politik tidak mengutamakan dua kualiti ini.

Parti PAS tentu mahukan MB baru Kelantan seorang yang lincah di medan politik. Lantaran kehebatan itu ada pada Dato’ Mohd Amar. Bahkan, di dalam kemelut Abdul Ariffahmi, Mohd Amar telah bangkit lebih tinggi dari pimpinan PAS Negeri Kelantan yang lainnya. Mohd Amar membuktikan keberaniannya, di waktu rakyat Kelantan dan Malaysia menantikan keberanian itu datang daripada Husam. Lantaran keberanian Mohd Amar bakal lebih terserlah di dalam berdepan dengan musuh PAS di Kelantan, iaitu Barisan Nasional.

Namun, Mohd Amar juga ada pengkritiknya dan kritikan utama yang dilemparkan kepadanya ialah dari aspek prestasinya sebagai Exco yang sudah masuk penggal ke dua. Berdasarkan prestasinya itu, adalah berisiko tinggi untuk memberi tanggungjawab tersebut di pertengahan penggal. Adalah lebih adil kepadanya untuk memikul tanggungjawab itu di permulaan penggal supaya dia mudah menyusun 100% barisan-barisan pembantunya sendiri.

Kerumitan memilih pengganti bakal mengakibatkan Nik Aziz akan terpaksa kekal mentadbir Kelantan hingga ke akhir penggal sekarang. Di dalam pilihanraya akan datang, kemungkinan ada pimpinan PAS di Dewan Rakyat yang boleh dipindahkan ke Negeri dan dimasyurkan sebagai bakal Menteri Besar yang baru pasca PRU13.

Peralihan kuasa di Kelantan sepatutnya berlaku pada 9 Mac 2008, iaitu selepas PRU 12 yang lalu. Hari ini, sudah agak terlewat. Sebarang perubahan kuasa di pertengahan jalan mungkin membawa padah kepada PAS Kelantan.

Namun begitu Nik Aziz perlu mengumumkan penggantinya sebelum berdepan dengan pilihanraya umum akan datang kerana jika ini tidak dilakukan, PAS Kelantan mungkin terpaksa menghadapi pilihanraya dengan mempertahankan isu-isu yang menyelubungi empayar yang dibina oleh ahli Keluarga Tuan Guru Nik Aziz.

Lebih berbahaya lagi ialah insan yang paling setia mempertahankan Nik Aziz adalah insan yang berada didalam senarai nombor satu untuk disembelih oleh pembina empayar itu.

“Dulu Husam dok bunuh Nik Abduh, Lo Ni dia bunuh Ariff, jahat sungguh Husam ni, habis anak beranak kita dia nak sembelih…” itulah ungkapan yang keluar dari mulut insan kesayangan Tuan Guru. Dan jika Tuan Guru terus gagal membendung aktiviti ahli keluarganya, Husam mungkin akan menjadi mangsa lebih awal dari Tuan Guru.

Jika ini berlaku, pengundi diatas pagar akan terpaksa berfikir kewarasan parti yang ahlinya adalah Jemaah Islam di dalam berpolitik. Sebagaimana BN tidak akan menang semata-mata kerana undi ahli-ahli UMNO dan penyokong UMNO, PAS juga begitu.

Akhirnya, saya suka majukan tulisan Nik Abduh yang berbunyi, “Beliau (Syed Azidi) bukan peneguk arak, tetapi serangannya seperti peneguk arak yang bersahaja dalam kemabukan. Menaruh madu di dalam racun dan menitik zam – zam di gelas arak.” Nik Abduh mungkin tidak sedar tetapi, Pimpinan PAS perlu sedar, kemenangan besar yang dinikmatinya pada PRU 12 dahulu adalah sumbangan dari kempen yang dibuat ramai peminum arak dan undi yang diterima oleh PAS ketika itu juga termasuklah undi golongan peminum arak, golongan penzina, golongan pengamal seks sejenis dan lain-lain. Dan mereka mengundi PAS bukan kerana idealogi yang dibawa PAS tetapi kerana mereka menolak kegagalan Barisan Nasional dibawah kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi membela nasib mereka.

ditulis oleh: Syed Azidi

No comments:

Post a Comment