Monday, March 9, 2009

POKOK - MONUMEN SEJARAH PAKATAN RAKYAT


Tempat jatuh lagi dikenang, inikan pula "TEMPAT BERSIDANG”. 

Untuk menjadikan lokasi persidangan tergempar tersebut satu memori paling indah, usaha menanam pokok-pokok kenangan itu disarankan oleh Nga Kor Ming semalam.

Idea amat unik bercambah dari benak Nga menjadi bertambah unik apabila pokok-pokok itu akan dinamakan dengan lima prinsip perjuangan Pakatan Rakyat. 

Maka setiap tahun kelak akan adalah perhimpunan besar-besaran pemimpin bersama penyokong setia di bawah pokok bagi mengingati peristiwa tersebut.

5 pokok ditanam

I
poh: Pakatan Rakyat akan menanam lima pokok, esok berhampiran tapak ‘sidang tergempar’ Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Selasa lalu.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Pantai Remis, Nga Kor Ming, berkata lima pokok itu akan dinamakan ssempena lima prinsip yang menjadi moto Pakatan DAP,Pas dan PKR ketika ia mentadbir Perak sebelum bertukar kepada Barisan Nasional (BN) bulan lalu selepas tiga anggota pembangkang keluar parti masing-masing untuk menyokong BN.

Lima prinsip itu ialah keadilan, amanah, ketelusan, wibawa dan kebajikan

-Bernama.


Nga disaran mengambil kira pandangan ini untuk menamakan pokok berkenaan dengan nama-nama pemimpin Pakatan disamping lima prinsip kerajaan Pakatan Rakyat berkenaan. 

Pokok besar yang sedia ada sekarang patut diberikan nama POKOK TUANKU SULTAN kerana Paduka Sultan yang berkuasa di Perak dan akan menaungi kelima-lima pokok baru tumbuh yang dimiliki oleh Pakatan Rakyat. 

Dibawah ini diberikan sedikit huraian mengapa nama-nama tersebut perlu diabadikan kepada pokok-pokok tersebut.

Pembaca boleh memberi tafsiran berbeza dari apa yang Uncle catatkan bergantung kepada fahaman masing-masing.

Pokok Keadilan – Anwar

Pokok Keadilan patut dinamakan disamping nama DS Anwar kerana dialah penggerak jentera keadilan (untuk dirinya sendiri) bermula tahun 1999 (akan kaitkan signifikan angka ini dengan tempoh hak pemilikan tanah selepas ini). Tahun ini adalah tahun kesepuluh gerakan membela Anwar dimulakan. 

Keadilan mungkin telah terlaksana apabila rakyat memilih Anwar sebagai Ahli Parlimen dan kini menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat.

Pokok Amanah - Nizar

Nizar diberikan amanah oleh Sultan Perak untuk mentadbir negeri sebaik sahaja Pakatan Rakyat terbentuk pada April 2008. Amanah diberikan kepada Nizar kerana sifatnya sebagai pemimpin PAS dan satu-satunya orang Melayu yang memenuhi kriteria untuk menerajui kerajaan negeri (Melayu, Islam dan berpendidikan agak tinggi). Nizar juga menerima amanah dari Ngeh dan Nga dari DAP.untuk mengutamakan puak-puaknya atas dasar kebajikan.

Pokok Ketelusan - Nga Kor Ming

Nga mengamalkan ketelusan dalam semua tindak tanduknya dan ini memudahkan Nizar melaksanakan dasar keadilan dan kebajikan dalam setiap urusan pentadbiran negeri Perak. Warga Perak tak perlu bersusah payah mentafsir sikap pemimpin-pemimpin Pakatan di Perak kerana mereka tidak pernah berselindung dalam melaksanakan agenda perjuangan politik mereka.

Pokok Wibawa – Sivakumar

Sivakumar, Speaker DUN yang dilantik adalah tokoh paling berwibawa di Perak kerana mampu bertindak berseorangan biarpun kerajaan yang mendukungi beliau telah tidak berfungsi. Dengan kewibawaan beliaulah MB Perak yang baru bersama exco digantung juga membuatkan terlakarnya sejarah persidangan bawah pokok dalam pentadbiran kerajaan Malaysia terutama dinegeri Perak.

Pokok Kebajikan – Ngeh Koo Ham

Demi kebajikan keturunannya, Ngeh Koo Ham mengarahkan Nizar untuk menganugerahkan penduduk di kampong baru mendapat hak tanah bagi tempoh 999 tahun. Mungkin angka 999 ini diambil sempena tahun mula Anwar berjuang (1-999). Nasib baik tempoh 999 tahun diberi. Jika diberikan tempoh 1999 tahun (mengikut angka tahun) sudah tentu isu ia bertambah parah. Ngeh rasanya telah berjaya melaksanakan kebajikan dengan dasarnya tersebut.

Biar apapun perkara yang telah Berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku di Negeri Perak, Uncle berharap rakyat mula membuka mata, menggerakkan akal demi menilai kembali pilihan mereka dalam PRU12 tempohari.

Semuanya adalah untuk kebajikan dan kemajuan masa depan rakyat Negeri Perak. 

Kebijaksanaan warga Perak perlu diterjemahkan didalam PRK Bukit Gantang pada 7 April 2009 nanti.

Wallahualam.
Dipetik dari MYKMU

No comments:

Post a Comment