Saturday, February 21, 2009

Marah jangan sampai caci, hina


Datuk Seri Harussani Zakaria, bukanlah suatu nama yang asing bagi umat Islam di Malaysia. Sebagai Mufti Perak, beliau sentiasa ‘panas’ dan diseliputi kontroversi. Semuanya kerana sikap tegas beliau dalam memberikan pandangan berkaitan pelbagai isu agama.

Terbaru, beliau diheret dalam polemik politik di negeri Perak. Semuanya bermula apabila beliau enggan menghadap Sultan Perak, Sultan Azlan Shah memohon Tuanku membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN). Ia disusuli dengan kenyataan beliau bahawa sesiapa yang tidak taat kepada pemerintah tetap dianggap derhaka.

Harussani, mufti yang paling lama di Malaysia yang berkhidmat sejak 24 tahun lalu juga terkenal sebagai yang paling lantang apabila memberikan pandangan dalam banyak hal.

Antara pandangan beliau yang mencetuskan polemik sebelum ini termasuklah mengisytihar perang terhadap penubuhan Majlis Perundingan Agama (IFC). Justeru, beliau meminta pertubuhan politik Islam yang menurunkan tandatangan menyokong penubuhan IFC bertaubat kerana dibimbangi akidah mereka sudah terbatal.

Harussani juga adalah ulama yang menegur filem Mualaf arahan Yasmin Ahmad kerana memaparkan konflik antara golongan konservatif Islam dan golongan sederhana.

Beliau menegaskan, “Saya hanya menyatakan yang benar kerana saya takut sekali kalau menyatakan yang tidak benar. Jika sesuatu perkara itu salah, saya akan kata ia salah. Tidak kira dengan siapa saya berdepan walaupun terpaksa menerima kecaman kerana itulah tugas dan tanggungjawab saya”.



No comments:

Post a Comment