Monday, February 2, 2009

LAWATAN KERJA DATO' MUSTAPA MOHAMED KE KG. SUNGAI DURIAN PADA 2 FEBUARI 2009


2 comments:

  1. Sungai Durian as New Zealand Malaysia..

    Kenali Sungai Durian:
    Perlimen : Pasir Puteh
    DUN : Selising
    Jarak ke bandar Pasir Puteh :Lebih Kurang 20km
    Pekan terdekat : Selising
    Sebagai rakan kongsi maklumat, marilah sama-sama kita kenali Kg Sungai Durian.. Sungai Durian mula dikenali ramai khususnya orang-orang pasir puteh adalah ketika YB Tan Sri Muhyiddin Yassin datang ke kampong tersebut bagi merasmikan Jalan Kampung Terpanjang dan termahal pada ketika itu pada Mac 2007. Pada ketika itu rakyat diPasir Puteh dilimpahi dengaN PROJEK-PROJEK PEMBANGUNAN di bawah Ahli Parlimen Pasir Puteh ketika itu iaitu Datuk Che Min b Che Ahmad dan ADUN Selising Amran B Mat Nor ( kini bergelar Datuk dan bertugas sebagai Setiuasaha Politik Menteri Pelancongan Malaysia) Era kepimpinan mereka inilah projek-projek pembangunan terutama dari segi insfrastruktur awam melimpah ruah dan Sungai durian tidak terkecuali menerimanya.. atas rasa bangga penduduk Sungai Durian terhadap jasa mereka maka dengan iltizam yang tinggi mereka ingin mengajak seorang menteri pusat untuk mengadakan lawatan ke pusat ternakan tenusu dan merasmikan jalan bukit abal-sungai durian-alor hijau yang dianggarkan sebanyak RM2.1 juta termasuk infrastruktur lain. Ibaratkan penderitaan selama 15 tahun dalam pemerintahan PAS sudah berakhir..maka penduduk Sungai Durian rela hati untuk menderma lembu sebanyak 6 ekor bagi majlis tersebut.. Setelah TSM memberi persetuan untuk hadir maka majlis tersebut di adakan di Pusat ternakan Tenusu Wan Kerbau sungai Durian..Boleh dikatakan majlis tersebut hampir 100 peratus dikelolakan oleh penduduk kampung yang diketuai oleh seorang guru anak tempatan di situ..yang membanggakan selain dari sumbangan lembu sebanyak 6 ekor penduduk kampong sanggup menderma wang ringgit bagi menampung kos-kos lain, selain keringat dan masa mereka bersatu padu dan bersemangat untuk menjayakan majlis tersebut dengan lancar..begitulah semangat yang mereka tonjolkan tak kira tua, muda, wanita ,lelaki tanpa mengira fahaman politik bekerja dalam satu pasukan kerana rasa bangga atas pembelaan terhadap diri mereka..dalam ucapan TSM beliau telah menggelarkan tempat tersebut sebagai New Zealand Malaysia.... kerana pada hemat beliau , lokasi tersebut terlalu indah dan memukau, kalau kita ke sana seolah-olah kita berada di sebuah ladang ternakan tenusu di New Zealand..menzahirkan satu ketenangan semulajadi... pada tahun tersebut juga Sungai Durian mula mendapat tempat di mana dalam Program bersama Ahli Parlimen.. Sungai Durian telah terpilih sebagai lokasi untuk dipaparkan di dalam TV.
    Kedatangan Datuk Mustapa ke Sungai Durian sempena lawatan kerja pada 2 Februari lalusudah membuktikan Sungai Durian sudah mendapat tempat bayangkan dalam tempoh 2 tahun 2 orang menteri PERTANIAn telah hadir khususnya untuk melihat dari dekat tentang projek tenusu yang bilangan penternak tidak dapat menampung keperluan domestik.. dalam ucapannya Datuk Mustapa ingin melihat projek tenusu kelompok di Sungai Durian ini setanding dengan Pusat penternakan tenusu di Sabah yang mana dari segi keluasannya hampir sama.. cuma jauh disudut hati orang sungai durian , mereka menzahirkan satu rasa.. Tidak sampai 6 bulan Ketua Bahagian Pasir Puteh Ybhg En Zawawi Othman mengambil alih tampuk kepimpinan sudah ada usaha beliau untuk menjadikan Sungai Durian sebagai lokasi yang boleh dibanggakan di dalam Bahagian Pasir Puteh.

    ReplyDelete
  2. Sungai Durian di TV1 Nasional @ 1 jam 9.00 malam.( 11/2/09)

    Sekali lagi penduduk Sg Durian menzahirkan rasa bangga kerana TV 1 menyiarkan pusat ternakan tenusu berkelompok di kampong mereka..Dalam info tersebut anak jati Sg Durian ditemubual tentang kejayan beliau dalam bdang penternakan.. Anak muda yang dimaksudkan ialah Sukri b Mamat berusia 35tahun..telah memulakan usaha penternakan lembu tersebut dengan bermodal 300 ringgit dan akhirnya beliau berjaya mendapat ribuan ringgit sebulan.. untuk melihat kejayaan beliau pada hari ini bukanlah sesuatu yang mudah...kekuatan semangat dan kecekalan untuk berada di hujung perkampongan dengan kemudahan jalan yang agak sukar waktu itu..malah di awal pembabitan beliau di situ pada usia diambang penghujung belasan tahun..suara ngauuman harimau masih lagi kedengaran kerana tempat itu terkenal sebagai tempat Pak Belang mencari mangsa...pada hari ini seorang anak muda telah membuktikan kecekalan dan semangat yang tinggi mampu mengubah corak penghidupan yang lebih baik.. di akhir siaran dipaparkan tentang keindahan panorama Wan Kerbau yang pasti memukau sesiapa sahaja berkunjung ke sana.. Datanglah di awal pagi..rasailah udara semulajadi yang sgar, datanglah waktu petang.. damailah dengan tiupan angin sepoi-sepi bahasa.. dan waktu malam pulak rasailah kedinginan seolah-olah anda berada di puncak pergunungan.

    ReplyDelete