Saturday, February 21, 2009

PKR dilanda isu moral


Kira-kira dua minggu lagi, pakatan pembangkang akan merayakan ulang tahun pertama kejayaan menguasai lima buah negeri pada pilihan raya umum 8 Mac 2008. Khabarnya semua negeri terlibat sudah bersiap sedia untuk meraikan ulang tahun pertama negeri Kedah, Pulang Pinang, Perak dan Selangor jatuh ke tangan pembangkang.

Malangnya, perkembangan politik terbaru sepanjang Februari ini merencatkan rencana sambutan yang dengar-dengarnya akan dibuat secara gilang-gemilang itu.
Apa tidaknya, sepanjang bulan ini satu demi satu 'musibah' menimpa pakatan pembangkang. Ia bermula dengan empat wakil rakyat yang berpaling tadah menyokong Barisan Nasional (BN) hingga membawa kepada tumbangnya kerajaan negeri Perak beberapa hari kemudiannya.

Rentetan daripada demonstrasi jalanan dan penentangan terbuka pakatan pembangkang ke atas keputusan Sultan Perak yang merestui penubuhan kerajaan baru BN Perak, mereka dicap sebagai penderhaka dan pengkhianat. 

Minggu ini pula barangkali minggu paling memeningkan bagi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang juga Ketua Pembangkang Dewan Rakyat. Hari-hari sepanjang bulan ini juga menjadi hari paling meresahkan Anwar dan sekutu-sekutunya dalam pakatan itu.

Setelah kerajaan negeri Perak tumbang, cakap-cakap ramai lagi ahli-ahli PKR di Perak akan mengikuti jejak tiga wakil rakyat terdahulu yang mengisytiharkan diri sebagai wakil rakyat Bebas, semakin bertiup kencang.

Khabar angin yang sama turut melanda Kedah dan Selangor mencetuskan suasana panik sehingga Anwar terpaksa memanggil satu mesyuarat tergempar bagi membincangkannya. Khabar angin tersebut menjadi kenyataan. Beberapa hari selepas itu wakil rakyat Bukit Selambau dari PKR, V. Arumugam meletak jawatan sebagai Exco kerajaan negeri dan Ahli Dewan Undangan Negeri kawasan itu. Arumugam kemudiannya menghilangkan diri sehingga sekarang.

Minggu ini pula ada krisis yang lebih besar melanda PKR dan pakatan pembangkang. Mereka berhadapan dengan isu paling hangat iaitu pengakuan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan Elizabeth Wong berhubung isu gambar bogelnya (separuh bogel) yang disebarkan secara berleluasa di Internet. Ibarat seekor kerbau membawa lumpur semuanya terpalit, pakatan yang terdiri daripada PKR, DAP & Pas mahu tidak mahu terpaksa berhadapan dengan isu ini yang disifatkan oleh para pemerhati politik sebagai satu lagi krisis moral PKR.

Pada awalnya isu ini dilihat sebagai satu bentuk pencerobohan ruang peribadi atau privasi Elizabeth. Status kes ini bagaimanapun sekelip mata berubah menjadi satu skandal moral sejurus selepas ADUN Bukit Lanjan itu membuat laporan polis.

Beberapa persoalan baru mula timbul. Siapakah yang bertanggungjawab menceroboh dan melakukan perbuatan yang sangat menjijikkan itu? 

Persoalan-persoalan tersebut turut mencetuskan beberapa 'penemuan baru' yang terus mengundang pelbagai tanggapan dan persepsi ke atas kehidupan peribadi wakil rakyat berketurunan Cina itu. Malah sebelum bermula pun siasatan polis, gambar dan biodata diri suspek - seorang lelaki Melayu segak dan kacak sudah berleluasa di laman-laman web dan blog. 

Implikasi daripada kes gambar bogel Elizabeth ini sangat besar kepada Anwar, PKR dan pakatan pembangkang khususnya. Ia menjadi lebih parah jika siasatan polis selepas ini mendedahkan lebih banyak 'pekung-pekung' baru yang 'terselindung' selama ini. Skandal moral ini juga meletakkan pakatan tersebut pembangkang berada dalam keadaan yang sangat sukar dan getir.

Perjuangan mereka untuk meyakinkan rakyat bahawa pakatan pembangkang adalah pilihan terbaik 'yang lebih bersih dan suci' bagi menggantikan BN sudah boleh diibaratkan sebagai berakhir.

Harapan sekumpulan rakyat yang taksub kepada Anwar dan mahu melihat PKR dan sekutu pembangkang menjadi parti alternatif kepada kerajaan sedia ada juga punah-ranah dek skandal ini. Kes gambar bogel ADUN Bukit Lanjan ini menambahkan lagi senarai skandal moral yang berlaku di kalangan wakil-wakil rakyat PKR termasuk apa yang berlaku di Perak dan Kedah.

Anwar tidak terkecuali daripada menjadi beban skandal moral ini. Beliau sendiri sedang berhadapan dengan dakwaan meliwat bekas pembantu khasnya Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Krisis moral ini juga meletakkan rakan PKR, Pas dan DAP dalam keadaan sukar. Kedua-dua parti itu yang berpegang pada prinsip integriti menjadi serba salah ketika berhadapan dengan isu yang memalukan ini.

Kedua-dua parti ini sangat lantang dan tidak putus-putus mendesak bekas Menteri Kesihatan Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek meletak jawatan setelah skandal video seksnya terbongkar sebelum pilihan raya umum 2008. Bagi Pas dan DAP, pemimpin yang rendah moral tidak layak menjadi wakil rakyat dan pemimpin. 

Pas pula secara konsisten tidak dapat bertolak ansur dengan aktiviti-aktiviti yang menyalahi ajaran Islam apatah lagi perbuatan maksiat termasuk skandal seks. Hari ini Pas dan DAP pula merasai tempias bahang satu skandal moral kerana individu yang terlibatnya adalah pemimpin daripada parti sekutunya sendiri. 

Bagaimanapun satu perkara yang menarik untuk dilihat ialah reaksi Anwar terhadap isu ini. Beliau dan Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim tidak mendesak Elizabeth meletak jawatan. Sebaliknya mereka menasihatkan ADUN Bukit Lanjan yang dipilih sebagai wakil rakyat oleh 12,125 pengundi pada pilihan raya umum lalu bercuti bagi menenangkan fikiran.

Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga senada dengan Anwar. Dalam kenyataan terbaharu beliau merayu Elizabeth agar tidak meletak jawatan sebagai ADUN.

Bagi Nik Aziz, ADUN Bukit Lanjan itu tidak bersalah. Yang salah ialah orang yang menceroboh rumahnya, merakamkan aksi-aksinya! Paling 'hebat' keupayaan Penasihat PKR yang kental dengan prinsip 'aku sahaja yang betul' melencongkan kelemahan sendiri kepada pihak lain. Awal-awal beliau mengalihkan 'beban besar' yang ditanggungnya kepada orang lain. Tidak lain dan tidak bukan UMNO dan BN! Tanpa apa-apa bukti, UMNO dan BN ditudingnya sebagai dalang di sebalik penyebaran gambar-gambar bogel wakil rakyat bujang berusia 37 tahun itu.

Ketika diasak oleh ahli-ahli Parlimen BN di Dewan Rakyat supaya memberikan bukti, Anwar gagal berbuat demikian. Siasatan awal polis Kuala Lumpur mendapati insiden tersebut dipercayai dilakukan oleh individu yang dikenali mangsa sendiri dan menolak andaian ia satu perangkap untuk menjatuhkan ahli politik itu.

Tetapi mengenali Anwar, beliau tidak akan percaya dan termakan dengan jawapan itu. Strategi mengalihkan beban kesalahan ke pihak lain, bukan perkara baru. Anwar sudah melakukannya sejak dipecat daripada kerajaan pada tahun 1998 lagi. Sesuai dengan kedudukan sebagai Ketua Pembangkang Dewan Rakyat, Anwar tidak akan sesekali mengaku salah apatah lagi menyerah kalah. Musuh-musuh politiknya tetap dipersalahkan bagi menutup kesalahan diri sendiri, kelemahan parti serta nama baiknya.

Beliau mahu dilihat dan kelihatan sebagai 'maksum' - bersih daripada segala noda termasuk dosa politik.

Penganalisis politik tanah air Profesor Dr. Mohamed Mustafa Ishak ketika diminta mengulas isu ini berkata, Anwar memang terkenal dengan strategi mengalihkan beban kesalahan sendiri kepada orang lain.

Beliau berkata, Anwar menggunakan strategi ini ketika berhadapan dengan satu-satu isu yang boleh menjejaskan diri dan partinya PKR.

"Beliau pindahkan beban kesalahan kepada BN selaku lawan politiknya. Dengan itu dia tidak perlu menjawab isu-isu berbangkit secara berdepan," katanya.

Dalam kes gambar bogel Exco Kerajaan Negeri Selangor itu, Mohamed Mustafa berpendapat, Anwar dan PKR sebenarnya berada dalam keadaan tertekan.

Menurutnya, jika semua ahli politik PKR mengambil ketetapan bahawa mereka yang terlibat dengan skandal berkaitan moral, etika dan tata laku peribadi perlu meletak jawatan, bagaimana pula dengan Anwar yang sedang berhadapan dengan kes liwat di mahkamah.

Justeru katanya, modal terbaik yang harus digunakan oleh Anwar ialah mewujudkan teori konspirasi terhadap UMNO dan BN. 

Kata beliau, Pas dan DAP sangat tidak selesa dengan kes-kes sebegini kerana kedua-dua parti itu berpegang kepada tataetika politik universal yang tidak diamalkan oleh PKR.

Dalam isu ADUN berpaling tadah misalnya kata beliau, DAP dan Pas sangat tidak bersetuju dengan amalan lompat parti dan mereka telah mula membentuk standard moral mereka sendiri dalam isu ini.

"Pas dan DAP tidak mahu pakatan pembangkang dibelenggu dengan isu-isu moral yang boleh menjejaskan kepercayaan rakyat kepada mereka," katanya. Anwar dan pemimpin PKR perlu belajar menerima hakikat serta berhenti menyalahkan orang lain.

Penasihat PKR itu sepatutnya melakukan pembersihan dalaman dengan menyahkan 'anasir-anasir pengkhianat' yang menjadi tukang conteng arang di wajah PKR. Anasir-anasir ini tidak terkecuali ahli-ahli PKR, para pemimpin PKR serta Anwar sendiri yang masih tidak lekang daripada kontroversi moral!
TAJUK-TAJUK BERITA LAIN:


No comments:

Post a Comment