Monday, March 23, 2009

BAGAIMANA HENDAK REFORMASIKAN UMNO?

Sejak kebelakangan ini ramai sahabat-sahabat menghantarkan komen meminta saya memberikan cadangan mengenai reformasi UMNO. Saya tidak termampu berbuat demikian kerana kostrain waktu. Kalau terluang masa pun saya tidak akan kemukakan cadangan itu kerana saya adalah generasi yang turut terlibat dengan keadaan UMNO mutakhir, sementara UMNO yang perlu direformasikan adalah milik generasi muda seluruhnya.

Oleh itu saya persilakan sahabat-sahabat blog ini untuk mengirimkan cadangan masing-masing untuk saya halusi dan publishkan sehari dua sebelum PAU 2009 bermula. Sampaikanlah cadangan anda secara ikhlas, elakkan emosi dan ketepikan sentimen negatif.

Sebagai panduan, cadangan anda mungkin boleh dikategorikan kepada tajuk-tajuk berikut: falsafah dan matlamat perjuangan; aspirasi generasi muda terhadap UMNO; program perjuangan yang yang paling komprehensif dan diterima ramai; perlukah seluruh anggota UMNO direorientasikan semula akidah perjuangan mereka; apakah ciri-ciri pemimpin UMNO; perlukah pucuk kepimpinan tertinggi UMNO di bahagian-bahagian diwujudkan atas perlantikan; apakah larangan dan dorongan yang diperlukan; perlukah sistem pemilihan kepimpinan UMNO pusat dirobah secara struktural; perlukah sistem pemilihan calon pilihanraya daripada UMNO juga dibuka kepada seluruh orang Melayu walaupun bukan ahli UMNO, tetapi simpatisan UMNO; dan sebagainya.

Saya kemukakan cadangan ini kerana UMNO tidak bersalah. Tetapi sesetengah kalangan UMNO yang sebenarnya menyebabkan UMNO jadi sedemikian rupa pada hari ini. –

No comments:

Post a Comment