Thursday, March 5, 2009

PEMIMPIN MALAYSIA MENENTANG APARTHEID SEJAK 1957

Saya cukup teruja bila ada pihak mengatakan Malaysia mengamalkan dasar apartheid. Saya teruja kerana sememangnya dasar itulah yang seharusnya dilaksanakan sebaik sahaja Malaya merdeka pada 1957. Dengan dasar itu, kita boleh usir seluruh imigran ketika itu pulang ke negara asal masing-masing.

Tapi, saya juga amat menghargai kebijaksanaan para pemimpin Malaysia kerana mempunyai hati budi untuk mempelawa golongan imigran menjadi warganegara di bumi bertuah ini. Kebijaksanaan dan ketulusan hati pemimpin Malaysia ini adalah lambang keperimanusiaan yang amat terpuji.

Lantaran itulah saya amat sedih bila mutakhir ini wujud kelompok-kelompok yang buta sejarah dan terencat budi sehingga tergamak untuk mengungkit-ungkit status kepribumian orang Melayu dan etnik bumiputera lainnya di Malaysia.

Saya berpeluang melawat Afrika Selatan dua tahun sebelum dasar apartheid di negara itu dimansuhkan. Sewaktu berada di Cape Town, saya dibawa oleh seorang keturunan Melayu di sana untuk meninjau kawasan Malay Quarters. Beliau tunjukkan kepada saya kesan-kesan penindasan rejim apartheid kulit putih terhadap keturunan Melayu di Cape Town yang dikategorikan sebagai golongan coloured. Sesudah itu, beliau bawa saya meninjau keadaan hidup pribumi Afrika Selatan di Black Settlement, iaitu perkampungan pribumi Afrika Selatan yang dikategorikan sebagai blacks.

Sesudah tamat meninjau keadaan, kenalan saya berkata bahawa rejim apartheid adalah keompok manusia tidak berhati perut. Pribumi Afrika Selatan dijadikan hamba abdi. Hidup mereka ditindas. Tenaga mereka diperah ke peringkat maksimum. Kekayaan negara mereka, terutama sekali berlian, habis dikaut oleh golongan imigran kulit putih. Di bawah dasar apartheid, yang kaya bertambah kaya, yang miskin papa kedana.

Sewaktu menjamu selera di rumah kenalan saya itu, saya pun ceritakan kisah zaman kanak-kanak saya yang hidup di sebuah kampung pendalaman - tidak ada bekalan air bersih, tidak ada bekalan letrik, tidak ada jalan tar, tidak ada segala-galanya. Saya juga katakan kepadanya bahawa kaum imigran di era penjajahan Malaya, hidup senang lenang di bandar-bandar - ada jalan batu, ada api letrik ada bekalan air bersih. Kata saya, sementara kaum pribumi Malaya ketika itu hidup merempat di ceruk hutan, kaum imigran pula menikmati seluruh kemewahan di bumi tempat mereka berdagang.

Kenalan saya bertanya, adakah pribumi Malaya di era penjajah Inggeris pun hidup dalam keadaan apartheid seperti coloured di Cape Town dan blacks di seluruh Afrika Selatan? Saya beritahu beliau, keadaannya telah berubah sesudah merdeka. Tetapi, keturunan imigran terus hidup mewah tanpa diganggu-gugat oleh pihak peribumi. Kenalan saya berkata, you Malays are so kind hearted and the non-Malays are so very lucky!

Begitulah kisahnya apartheid. Dasar tersebut adalah dasar penindasan peringkat tinggi. Dasar tersebut adalah dasar terkutuk. Dasar berkenaan menyebabkan pribumi Afrika Selatan dijadikan pariah, ditindas, dihina, diperas, dinafikan hak politik mereka, dilarang untuk berinteraksi dengan orang putih – sekolah asing-asing, tandas awam lain-lain, segala-galanya memanifestasikan bahawa pribumi Afrika Selatan dinafikan seluruh hak keperibumian mereka.

Atas dasar kemanusiaan, para pemimpin Malaysia, sejak Almarhum Tunku Abdul Rahman Putra hinggalah kepada Tun Dr Mahathir Mohamad, tidak pernah jemu-jemu bersuara dan berbicara untuk menentang dasar apartheid di Afrika Selatan. Di era awal kemedekaan Malaya, Tunku Abdul Rahman sudah mula menentang apartheid menerusi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB). Mahathir pula menentang apartheid di mana sahaja beliau berpeluang untuk menentangnya - menerusi pentas komanwel, Selatan-Selatan dan PBB. Pemimpin-pemimpin Malaysia ini berjuang menentang apartheid kerana mereka insaf bahawa apartheid adalah “a system of legal racial segregation.”

Sebab itulah bila dasar apartheid di Afrika Selatan mulai 1948 dihapuskan pada 1994, Malaysia adalah antara negara yang aktif membantu Afrika Selatan untuk mengendalikan pilihan raya bebas yang pertamanya. Sampaikan poster pilihan raya pun di cetak di Kuala Lumpur dan diterbangkan khas ke sana.

Jadi, betulkah Malaysia mengamalkan dasar apartheid? Dan, bukankah hanya manusia yang buta sejarah dan terencat minda sahaja yang tergamak mengatakan bahawa kerajaan Malaysia adalah pengamal dasar apartheid?

Dipetik dari blog Dato' Ruhanie Ahmad

No comments:

Post a Comment