Sunday, March 29, 2009

Pelan Pemutihan UMNO Banteras Gejala Negatif – Razali

Naib Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia, Datuk Razali Ibrahim yang mewakili Badan Perhubungan UMNO Johor hari ini menggesa UMNO melaksanakan Pelan Pemutihan yang berteraskan nilai-nilai Islam bagi membanteras nilai-nilai menyimpang yang mulai menular dalam parti itu. 

Beliau berkata UMNO ketika ini dicengkam dengan pelbagai nilai yang bertentangan dengan budayanya seperti politik wang, cantas-mencantas dan fitnah-memfitnah. 

"Jika wang digunakan untuk mendapat tempat, maka berputarlah wang tadi-- matlamatnya wang, caranya wang, dipilih sebab wang, memilih untuk mendapat wang. 

"Apa yang diambil kira ialah sama ada perjuangan itu bakal mendapat habuan atau kontrak," katanya. 

Gesaan itu dibuat ketika membentangkan usul terima kasih ucapan dasar Presiden Umno pada Perhimpunan Agung Umno 2008 di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, Khamis. 

Tegasnya lagi Pelan Pemutihan merupakan soal paling asas untuk membanteras semua gejala negatif itu kerana nilai-nilai moral dan etika sejagat sahaja tidak mampu membendungnya tanpa bersanggakan nilai-nilai Islam. 

Katanya peraturan UMNO bagi mengawal soal moral dan integriti anggota parti juga adalah tidak memadai memandangkan perkara berkenaan integriti itu menyentuh soal keperibadian.

No comments:

Post a Comment